Het is inmiddels alweer een aantal weken geleden, dat ik vol enthousiasme begon met het schrijven van een korte checklist voor onze klanten. Een checklist die er simpel gezegd voor moet zorgen dat men niks over het hoofd ziet, wanneer er gestart wordt aan de realisatie van een nieuwe website.
Maar wat begon als een simpele checklist die binnen een paar uurtjes online moest staan, is uitgelopen op een compleet praktisch eHandboek. Deze is opgebouwd uit de verschillende fases die aan bod komen tijdens de realisatie van een nieuwe website. Al deze stappen hebben we gebundeld in ons nieuwe eHandboek genaamd ‘’Zorgeloos online’’.
Bij Digital Duke proberen we je zoveel mogelijk te ontzorgen, maar helaas kunnen wij niet alles voor je uit handen nemen. Er zijn dan ook een aantal zaken die je zelf moet bepalen en verzamelen, voordat wij kunnen beginnen met de realisatie van jouw nieuwe website. ‘’Zorgeloos Online’’ geeft je de juiste handvatten wanneer je hier mee gaat starten.
De komende weken nemen we je in een serie aan blogs mee door de verschillende onderdelen van ons eHandboek. Elke week lichten we één hoofdstuk toe en bespreken we het belang van het desbetreffende onderdeel. Wil jij jezelf verder verdiepen, of daadwerkelijk aan de slag gaan met onze opdrachten, dan kan je ons eHandboek ‘’Zorgeloos Online’’ hier gratis downloaden.
De basis van elke succesvolle website is een duidelijke strategie met een achterliggend doel. Het eerste hoofdstuk in het eHandboek is dan ook “Bepaal je online strategie”. In deze blog licht ik het belang van dit onderdeel verder toe.
Als je wil starten met een nieuwe website, of kritisch wil kijken naar je huidige website, is het bepalen van een strategie een van de belangrijkste onderdelen. Dit is namelijk het fundament van jouw website.
Doelen:
Bij het bepalen van een strategie beginnen we altijd met het stellen van de juiste doelen. Alleen met deze doelen kan je uiteindelijk bepalen of de website een succes is of niet. In ons eHandboek leggen we je precies uit waaraan je doelstellingen moeten voldoen.
Missie en Visie:
Nu je doelen duidelijk zijn, ga je vanuit daar een visie en missie en bepalen. Een visie en missie zijn belangrijke elementen voor een bedrijf. Dit vormt de basis voor de strategie en de belangrijke beslissingen die je nog moet maken.
Kernwaarden:
Vervolgens bepaal je de kernwaarden van jouw bedrijf. Met andere woorden wat is het DNA van je bedrijf. Hoe zou jij het gewenste gedrag binnen je bedrijf omschrijven? Om op lange termijn nog steeds het doel duidelijk in beeld te hebben, is het voor elk bedrijf van essentieel belang om een concreet antwoord te hebben op een aantal vragen. Aan de hand van een praktische opdracht, leren we jou hoe je deze kernwaarden kan bepalen.
Identiteit en imago:
Als het goed is, heb je nu een goed beeld van je eigen bedrijf. Nu is het tijd om je bedrijf vanuit een andere hoek te bekijken. Welke boodschap wil je overbrengen en wat wil je uitstralen? Om hier antwoord op te krijgen moet je het verschil weten tussen een imago en een identiteit. Ook dit vertellen we in ‘’Zorgeloos Online’’.
Voor wie is de website bedoelt:
Start met het definiëren van de online doelgroep door te kijken naar de kenmerken en voordelen van de producten of diensten die je verkoopt. Omschrijf voor wie de website is. Wie is je bezoeker? Kruip als het ware in de huid van je favoriete klant.
Concurrenten:
Ook het in kaart brengen van de concurrenten is een onderdeel van het hoofdstuk strategie. Tijdens een online concurrentieanalyse kijk je vooral naar de strategie, tactiek en resultaten van de concurrentie. Op welke doelgroep richten zij zich, hoe spreken ze de doelgroep aan en vooral; op welke plekken zijn ze aanwezig? In het eHandboek gaan we dieper in op dit onderdeel, zodat jij kan ontdekken waar eventuele kansen liggen in jouw markt.
Nadat je zelf aan de slag bent gegaan met het onderdeel strategie, is duidelijk geworden wie je bedrijf is, wat je wil behalen, waar je voorstaat, wat je uitstraalt, en waar je kansen liggen. Dit is de fundering waar we op gaan voortborduren tijdens de volgende stappen van ons eHandboek. Volgende week geven we een toelichting op het tweede hoofdstuk, waarin we ingaan op het onderdeel huisstijl.
Wil jij daadwerkelijk aan de slag gaan met praktijk opdrachten, of je verder verdiepen? Download dan nu gratis ons eHandboek ‘’Zorgeloos Online’’! Naast meer inzicht in alle onderdelen en praktische opdrachten, geven we je ook verschillende tools die wij zelf gebruiken bij de realisatie van een nieuwe website. Kortom, ‘’Zorgeloos Online’’ is een eHanbboek waarmee je goed van start gaat en jouw nieuwe website naar een hoger niveau gaat tillen.